The (Mis)Understunding Between Gender Perspective and Higher Education.

Proposals at the Faculty of Psychology, National University of Rosario, Argentina

Authors

  • Floriana Bécares Universidad Nacional de Rosario - Argentina
  • María Sol Berti Universidad Nacional de Rosario - Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33975/disuq.vol11n2.926

Keywords:

Gender perspective, University, Feminism, Psychology, Mental Health, Faculty of psychology, Higher education

Abstract

This paper approaches the relationship between gender perspective and higher education at the Faculty of Psychology, National University of Rosario, Argentina. To investigate this subject, we analyze the written registers and documents of the last decade, and we report our experiences as assistant professors at the C Supervised Professional Practices (Prácticas Profesionales Supervisadas C). We also assess the obstacles that prevent students from accessing the study materials using gender perspectives. Finally, we describe the C Supervised Practices’ curricular design that promotes the mainstreaming of gender perspective, which is essential for the next generations of psychologists and their professional practices.

Author Biographies

Floriana Bécares, Universidad Nacional de Rosario - Argentina

Floriana Bécares. Psicóloga, egresada de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Rosario (Argentina). Investigadora independiente. Magister en Estudios de las Mujeres y de Género por la Universidad de Granada (España) y la Universidad de Lozd (Polonia). Docente en la cátedra Prácticas Profesionales Supervisadas “C” (Facultad de Psicología, UNR). Miembro del Centro de Estudios e Investigación en Violencias y Abuso sexual (CEIVAS) de la Facultad de Psicología (UNR). Tutora en el Ministerio de Mujeres, Género y Diversidad en capacitación obligatoria en temática de género y violencia para agentes de los tres poderes del estado. Psicóloga en Institución Educativa de nivel primario. Ejercicio de la práctica clínica desde la perspectiva de género. Autora de la tesis “El Grupo de Reflexión Rosario (GRR) y sus prácticas emo-políticas (1980-1986). Aportes para la reconstrucción de la memoria feminista emocional argentina” y del artículo “Tejiendo memoria feminista”.

María Sol Berti, Universidad Nacional de Rosario - Argentina

 

María Sol Berti. Psicóloga, egresada de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Rosario (Argentina). Diplomada en Migrantes y Protección de refugiados (Universidad Nacional de Buenos Aires). Docente adscripta en la cátedra Prácticas Profesionales Supervisadas “C” (Facultad de Psicología, UNR). Miembro del Centro de Estudios e Investigación en Violencias y Abuso sexual (CEIVAS) de la Facultad de Psicología (UNR). Miembro de la Asociación Civil de Altos Estudios en Violencia y Abuso sexual (AEVAS). Ejercicio de la práctica clínica psicoanalítica con perspectiva de género. Pasante en la École expérimentale de Bonneuil-sur-Marne (Creteil, Francia). Coautora del libro “Feminismos y Psicologías: una apuesta por una ética inclusiva”.

Published

2022-12-29

How to Cite

Bécares, F., & Berti, M. S. (2022). The (Mis)Understunding Between Gender Perspective and Higher Education. : Proposals at the Faculty of Psychology, National University of Rosario, Argentina. Disertaciones, 11(2), 29–46. https://doi.org/10.33975/disuq.vol11n2.926