“Intensified” Studies of an Art-investigation

Artistic Residencies and Authorial Productivity in the Fear of Helplessness

Authors

  • Graciela De Oliveira Universidad Nacional de San Martín - Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33975/disuq.vol14n1.1469

Keywords:

Art-Investigation, Dissidences , Interdisciplinary Studies, Artistic Residencies

Abstract

This essay deals about regimes of practices that some artists adopt when they reside outside their usual places. In these decontextualized reside, they share with other people a creative process to form a transversal work mechanism whose possibilities, flows and forms are permanently updated and sustain their work in dialogue with momentary groups. Residing here and there sharing art-life segments constitutes a work format that many art residencies currently develop. In this article, various nuances of residence are reviewed through a methodological proposal of art-research whose interdisciplinary incursion "intensifies" (Viveiros de Castro) studies on sixteenth-century authors (Boucheron), with the aim of accounting for the timelessness of certain difficulties that artists, and their works in progress, go through for the maintenance of authorial autonomy when, in dissent to what has been instituted (Tatián) are crossed by the fear of helplessness (Safatle). The discussion on the professional status of the artist and authorial autonomy is dealt in many art residencies, spaces of help that allow contemporary arguments to be raised about art-life and the inseparable relationship with the socio-political issues that cross it (Heinich, Bourdieu).

Author Biography

Graciela De Oliveira, Universidad Nacional de San Martín - Argentina

Graciela De Oliveira nace y crece en Misiones-AR (1967-1985). Vive y trabaja en Unquillo-AR (desde 1999). Arquitecta (UNC 1992). Especialista en Antropología Social (UNC 2018). Doctoranda de Ciencias Humanas (UNSAM desde 2021). En continua formación artística a través de experiencias localizadas (desde 1993). Dirige el dispositivo artístico Demolición/Construcción (desde 2007). Proyectos: “Casa-demolición”; “Phronesis Criolla (ex–centros clandestinos de detención de Córdoba; ¿Un arte Residir? (2010-actualidad); otros. Dirige Casa/Estudio B’atz’ (desde 2012) espacio introspectivo de arte-investigación y residencia para artistas e investigadores, en Unquillo-AR. Integra el Grupo interdisciplinar de investigación visual (GIIV-INCLUIR-UNSAM) desde 2022. Libros publicados:   Tu/Mi Placer, Ed. A/E, Córdoba, 2015.   ¿El arte de demoler? Ed. A/E, Córdoba 2015. 

References

Agamben, Giogio. Stasis: la guerra civil como paradigma político. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2018.

Becker, H. Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Bernal (BA-AR): ed. UNQ. 2008.

Boucheron, Patrick. Leonardo y Maquiavelo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Libros del Zorzal. 2018.

Bourdieu, Pierre. Creencia artística y bienes simbólicos. Elementos para una sociología de la cultura. Córdoba y Buenos Aires: Aurelia Rivera, grupo editorial. 2003.

De Oliveira, Graciela. Derivaciones metodológicas de una residencia de arte Dispositivo de encuentro y Arte-investigación. Revista Arte e investigación Universidad Nacional de La Plata. 2024a. En: https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/1904/1802

________________. Residencias de arte: el valor de lo diverso. Arte-investigación para curar proyectos autogestionados. En: Revista Estudios Curatoriales, nº 18, otoño. 2024b. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/rec/article/view/2220/1908

________________. Prácticas artísticas y sus contextos de enunciación. Filiaciones conceptualistas latinoamericanas. En: Laboratoria, revista de Ciencias Humanas de UNSAM. 2024c. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/lb/article/view/1670

Didi-Huberman, G. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes.

Buenos Aires: Adriana Hidalgo. 2000.

Gell, Alfred. Arte y agencia, una teoría antropológica. Buenos Aires: Ed. SB. 2016.

Gell, Alfred. “A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas”. En: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/50036. 1996

Geertz, Cliffrord. La interpretación de las culturas. España: Ed. Gedisa, parte I. 2005.

González, Horacio. Maquiavelo y el problema de la lectura. Santiago de Chile: Papel Máquina No 13. 2019.

Heinich, Nathalie. Sociología del arte. Buenos Aires: Nueva Visión. 2002.

Levi-Strauss. Claude. El pensamiento salvaje. México: Fondo de Cultura Económica. 1972.

Levi-Strauss. Claude. Mirar, escuchar, leer Madrid: Ediciones Siruela. 1998.

Safatle, Vladimir. O circuito dos afetos. Corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. São Paulo: Cosac Naify ed. 2015.

Tatián, Diego. Spinoza una introducción. Buenos Aires, Ed. Quadrata. 2009.

___________. Spinoza disidente. Buenos Aires: Tinta limón. 2019.

Viveiros de Castro, Eduardo. Metafísicas caníbales. Madrid: Katz editores. 2010.

Published

2025-05-18

How to Cite

De Oliveira, G. (2025). “Intensified” Studies of an Art-investigation: Artistic Residencies and Authorial Productivity in the Fear of Helplessness. Disertaciones, 14(1), 85–100. https://doi.org/10.33975/disuq.vol14n1.1469