“Intensified” Studies of an Art-investigation
Artistic Residencies and Authorial Productivity in the Fear of Helplessness
DOI:
https://doi.org/10.33975/disuq.vol14n1.1469Keywords:
Art-Investigation, Dissidences , Interdisciplinary Studies, Artistic ResidenciesAbstract
This essay deals about regimes of practices that some artists adopt when they reside outside their usual places. In these decontextualized reside, they share with other people a creative process to form a transversal work mechanism whose possibilities, flows and forms are permanently updated and sustain their work in dialogue with momentary groups. Residing here and there sharing art-life segments constitutes a work format that many art residencies currently develop. In this article, various nuances of residence are reviewed through a methodological proposal of art-research whose interdisciplinary incursion "intensifies" (Viveiros de Castro) studies on sixteenth-century authors (Boucheron), with the aim of accounting for the timelessness of certain difficulties that artists, and their works in progress, go through for the maintenance of authorial autonomy when, in dissent to what has been instituted (Tatián) are crossed by the fear of helplessness (Safatle). The discussion on the professional status of the artist and authorial autonomy is dealt in many art residencies, spaces of help that allow contemporary arguments to be raised about art-life and the inseparable relationship with the socio-political issues that cross it (Heinich, Bourdieu).
References
Agamben, Giogio. Stasis: la guerra civil como paradigma político. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2018.
Becker, H. Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Bernal (BA-AR): ed. UNQ. 2008.
Boucheron, Patrick. Leonardo y Maquiavelo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Libros del Zorzal. 2018.
Bourdieu, Pierre. Creencia artística y bienes simbólicos. Elementos para una sociología de la cultura. Córdoba y Buenos Aires: Aurelia Rivera, grupo editorial. 2003.
De Oliveira, Graciela. Derivaciones metodológicas de una residencia de arte Dispositivo de encuentro y Arte-investigación. Revista Arte e investigación Universidad Nacional de La Plata. 2024a. En: https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/1904/1802
________________. Residencias de arte: el valor de lo diverso. Arte-investigación para curar proyectos autogestionados. En: Revista Estudios Curatoriales, nº 18, otoño. 2024b. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/rec/article/view/2220/1908
________________. Prácticas artísticas y sus contextos de enunciación. Filiaciones conceptualistas latinoamericanas. En: Laboratoria, revista de Ciencias Humanas de UNSAM. 2024c. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/lb/article/view/1670
Didi-Huberman, G. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes.
Buenos Aires: Adriana Hidalgo. 2000.
Gell, Alfred. Arte y agencia, una teoría antropológica. Buenos Aires: Ed. SB. 2016.
Gell, Alfred. “A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas”. En: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/50036. 1996
Geertz, Cliffrord. La interpretación de las culturas. España: Ed. Gedisa, parte I. 2005.
González, Horacio. Maquiavelo y el problema de la lectura. Santiago de Chile: Papel Máquina No 13. 2019.
Heinich, Nathalie. Sociología del arte. Buenos Aires: Nueva Visión. 2002.
Levi-Strauss. Claude. El pensamiento salvaje. México: Fondo de Cultura Económica. 1972.
Levi-Strauss. Claude. Mirar, escuchar, leer Madrid: Ediciones Siruela. 1998.
Safatle, Vladimir. O circuito dos afetos. Corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. São Paulo: Cosac Naify ed. 2015.
Tatián, Diego. Spinoza una introducción. Buenos Aires, Ed. Quadrata. 2009.
___________. Spinoza disidente. Buenos Aires: Tinta limón. 2019.
Viveiros de Castro, Eduardo. Metafísicas caníbales. Madrid: Katz editores. 2010.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Graciela De Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.