Artistictic and Educational Experience Configuring Subjectivation Processes

Authors

  • Carlos Alveiro Morales Universidad del Quindío - Colombia

DOI:

https://doi.org/10.33975/disuq.vol13n2.1435

Keywords:

Didactic Strategies, Foucault, Artistic Practices, Subjectivation Processes

Abstract

This work problematizes some artistic and educational experiences, as configuring processes of subjectivation of students and professors in the university. The research carried out with a biographical-narrative and critical design, recourse to the narrative, to the reflective hermeneutics of Paul Ricœur and assumes the criticism from the Foucault’s perspective, as paths or ways of seeing, which in a healthy criterion can contribute to understand and transform classroom practices. Participants were selected through intentional or discretionary probability sampling (snowball). Through a comprehensive analysis of the stories or their extracts, we come to the conclusion of the importance of implementing teaching strategies in the classroom, centered on the freedom and interest of the student, oriented through expansive dialogues.

Author Biography

Carlos Alveiro Morales, Universidad del Quindío - Colombia

Profesor de la Facultad de Educación de la Universidad del Quindío. Doctor en ciencias sociales niñez y juventud- Universidad de Manizales. Líder del grupo de investigación en estudios pedagógicos. Áreas de desempeño: Narrativa y educación; Historia y epistemología de la pedagogía; currículo, Investigación educativa, Educación, cultura y sociedad.

References

Bolívar, Antonio. ¿De Nobis Ipsis Silemus?: “Epistemología de la investigación Biográfica-narrativa en educación”. Revista electrónica de investigación educativa. Universidad Autónoma de Baja California. 4(1). 2002.

Carr, Wilred. Educación y democracia: ante el desafío postmoderno, en Manzano, P. (1995). Volver a pensar la educación. Política, educación y sociedad. Vol. 1. p.96-111. Madrid. Morata/Paideia, 1995.

Castro, Edgardo. Diccionario Foucault. Temas, Conceptos y autores. Buenos Aires: Siglo XXI editores, 2011.

Deleuze, Gilles. La subjetivación. Curso sobre Foucault. Tomo III. Serie clases 13. Buenos Aires: Cactus, 2015.

Deleuze, Gilles. y Guattari, Félix. Mil Mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pretextos, 1980.

Denzin, Norman. y Lincoln, Yvonnas. (2015). Métodos de recolección y análisis de datos. Buenos aires: Gedisa, 2015.

Dewey, John. Democracia y Educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Madrid: Morata, 1998.

Dreyfus, H.L. y Rabinow, P. Michel Foucault: más allá del estructuralismo y la hermenéutica. Buenos Aires: Nueva Visión, 2001.

Elizalde, Antonio. Desarrollo humano y ética para la sustentabilidad. Medellín: Universidad de Antioquía. Colombia. 2006.

Foucault, Michel. El gobierno de sí y los otros. Madrid: Akal, 2011

Foucault, Michel. Estética, ética y hermenéutica. Buenos Aires: Paidós, 1999.

Foucault, Michel. “El sujeto y el poder”. Revista Mexicana de Sociología, 50(3), Disponible en: https://perio.unlp.edu.ar/catedras/cdac/wp-content/uploads/sites/96/2020/03/T-FOUCAULT-El-sujeto-y-el-poder.pdf, (1988): p.3-20.

Glaser, Barney. & Strauss, Anselm. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Hawthorne, N.Y.: Aldine de Gruyter,1967.

Jay, Martin. Cantos de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Buenos Aires: Paidós, 2009.

Mill, S, John. Sobre la libertad. Madrid: Alianza, 2017

Morales, Carlos y Marín, Fernando. La experiencia artística en los procesos de subjetivación. Armenia. Quindío: Kinesis. 2021.

OCDE Educación y competencias. Paris: OCDE. Disponible: https://www.oecd.org/education/El-trabajo-de-la-ocde-sobre-educacion-y-competencias.pdf. 2019

Ranciere, Jacques. El maestro ignorante. Madrid: Laertes, 2003.

Ricoeur, Paul. Del texto a la acción. Ensayo de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica, 2000.

Ricoeur, Paul. Sí mismo como otro. Madrid: Siglo XXI, 1996.

Ricoeur, Paul. Tiempo y Narración I. Configuración del tiempo en el relato Histórico. México: Fondo de Cultura Económica, 1995.

Santos, B. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trice. Montevideo Uruguay, 2010.

Sloterdijk, P. Has de cambiar tu vida. Valencia: Pretextos, 2012.

Tadeu da Silva, Tomaz. Documentos de identidad, una introducción a las teorías del currículo. Belo Horizonte: Auténtica, 1999.

Published

2024-07-17

How to Cite

Morales, C. A. (2024). Artistictic and Educational Experience Configuring Subjectivation Processes. Disertaciones, 13(2), 133–155. https://doi.org/10.33975/disuq.vol13n2.1435