Alzheimer's as a Learning Philosophy Experience
A Case Study from Hermeneutics and Photographic Creation
DOI:
https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1256Keywords:
Alzheimer, Case Study, Philosophy, Photography, OblivionAbstract
Stemming from the recognition of otherness and heterogeneity as constitutive parts of society, this make the research question relevant—that of its meanings and dynamics in a case study involving a person with cognitive impairment such as Alzheimer's disease. It is then sought, based on a research/creation work of which this article is the result, to propose from photography and philosophy, hermeneutical strategies suggested by authors such as Gadamer and Ricœur, to understand the perspective of the “other” in the face of oblivion. Finally, we base in theorists such as Nietzsche and Freud, to interpret the creative work that reflects that vision of the world. This process of appropriation leads to realization and self-understanding, which end up transforming both the relationship caregiver-older adult and the concepts and meanings of the subjects involved, effectively turning this entire experience -as suggested by Vehmas- into a significant opportunity for inclusion and philosophical learning.
References
Aguilar, Diana. Correa, Paulo. Jiménez, Victor. Núñez, Mariana “La comunión de la carne y de la plata. Hermenéutica de la fotografía en la obra de Joel-Peter Witkin”. En: Sentidos visuales. Hermenéutica y estética de fotografía, cine e hipermedia. Cuadernos de Investigación. Universidad Autónoma de Querétaro. (2014): 77-113.
Augé, Marc. Las formas del olvido. Barcelona: Gedisa, 1998.
Bachelard, Gaston. El arte y los sueños. México, Fondo de Cultura Económica, 1958.
Ceballos-Herrera, Froylán El informe de investigación con estudio de casos. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 2 (2009): 413-423.
Cruz, Maria Angélica. Reyes, Maria José y Cornejo, Marcela “Conocimiento situado y el problema de la subjetividad del investigador/a” Cintamoebio 45(2012): 253- 274. www.moebio.uchile.cl/45/cruz.html.
Didi-Huberman, Georges. Cuando las imágenes tocan lo real. Madrid: Círculo de Bellas Artes, 2013.
Dorado, Francisco. “Las trampas del olvido y la eterna búsqueda de ser recuerdo” En: Sentidos visuales. Hermenéutica y estética de fotografía, cine e hipermedia. Cuadernos de Investigación. Universidad Autónoma de Querétaro.(2014): 175-202.
Dubois, Philippe. El acto fotográfico. Buenos Aires: La marca editora, 2015.
Escobar, Carmen. “El olvido del olvido: Una aproximación Psicoanalítica”. Revista de Filosofía, Aurora, Curitiba, v. 27, n. 40 jan./abr. (2015): 345-373.
Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI Argentina Editores, 1972.
Freud, Sigmund. “Sobre el mecanismo psíquico de la desmemoria”. Obras Completas. Trad. J. L. Etcheverry. Buenos Aires: Amorrortu, 1976.
Gadamer, Hans-George. Estética y hermenéutica. Madrid: Tecnós, 1996.
Haraway, Donna. Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra. 1995.
López, Camilo y Vélez, Ysis. La Enseñanza de la Filosofía en el Departamento del Quindío: Espacios, Sentidos y Dinámicas. Armenia: Universidad del Quindío. 2019.
Nietzsche, Friedrich. La genealogía de la moral. Trad. Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza. 1975.
Nietzsche, Friedrich. Obras completas, Volumen I. Edición y traducción de Diego Sánchez Meca, Joan B. Linares y Luis E. de Santiago. Madrid: Editorial Tecnos. 2011.
Nietzsche, Friedrich. Sobre la utilidad y el perjuicio de la historia para la vida. (Consideraciones Intempestivas II) En: Obras completas Volumen I. Edición y traducción de Diego Sánchez Meca, Joan B. Linares y Luis E. de Santiago. Madrid: Editorial Tecnos. 2011.
Ortiz, Maria del Carmen. Las personas con necesidades educativas especiales. Evolución histórica del concepto. Universidad de Salamanca. 1995.
Ricœur, Paul. Del texto a la acción. Ensayos de Hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica. 2002.
Soulage, Francois. Estética de la fotografía. Buenos Aires: La marca editora. 2015.
Vehmas, Simo. “Análisis ético del concepto de discapacidad.” Revista Española sobre Discapacidad Intelectual Vol 35 No. 212. (2004).
Vázquez, Marcia. “El arte plástico guatemalteco 1980-2000. Estudio de 4 artistas”. Guatemala. Abrapalabra No. 44. Universidad Rafael Landívar. Guatemala (2011).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anamaria Rozo Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.