Vindication of Science applied to Education
Story of a Reunion
DOI:
https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1100Keywords:
Social Sciences, Education, Human Evolution, Human HistoryAbstract
The essay gathers reflections on the historical and social development of two activities inherent to human beings: Science and Education. Science, as a new type of vision about sensible reality which transcends other possible explanations such as the mythological ones or the subjectives ones that derive from common sense, in an ongoing process that has been perfected over the centuries. And Education that, at firts, was a mechanical, instructional or indoctrinal activity (relegated to the abstract terrain of Philosophy); that emerges in the second half of the 20th century, after the debacle of World War II, as a transformative process to achieve a new man for a new world. Therefore, the essay also analyzes the claim of the current ‘Social and Human Sciences’ as tools that allowed the foundation of transformative agreements for the recovery of the lost sense of humanity; a quality that is common to the people of all nations as a social whole. Finally, the paper points out the urgency to research in Education in order to understand and improve aspects of the teaching and learning process; and also as a suitable field for other related sciences such as Psychology and Neurology. The remaining conclusions reaffirm the analysis of the essay on the harmonious integration of knowledge and humanism through Science and Education, as products and reflections of the human condition.
References
Acosta Muñoz, Manolo. “El pensamiento crítico y las creencias religiosas”. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, vol. 24, 2018, pp. 209-237. DOI: https://doi.org/https://dx.doi.org/10.17163/soph.n24.2018.06
Alexander, Jefrey. “Sociología cultural: formas de clasificación en las sociedades complejas”. Barcelona, Anthropos. 2000.
Álvarez Farfán, Mariano; Companioni Albrisa, Virgilio; Pérez Fonseca, Luis (2022). “La prehistoria. Dilema conceptual”. Debates por la Historia, vol. 10 no. 2, 2022, pp. 17-44. DOI: https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v10i2.890
Aravena, Marcela; Kimelman, Eduardo; Micheli, Beatriz; Torrealba, Rodrigo; Zúñiga, Javier “Investigación Educativa I”. Universidad Arcis (Chile); Afece (Ecuador). 2006.
Aristóteles. “Metafísica”. Libro Noveno. Θ. 1045b-1052ª. X: De lo verdadero y de lo falso. http://biblio3.url.edu.gt/Libros/mfis.pdf
Bartra Roger. “Dilemas en las ciencias sociales”. Perfiles Latinoamericanos, núm. 41, enero-junio, 2013, pp. 7-17 Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Distrito Federal, México. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11525601008
Bermúdez, Gonzalo M.A. “Los orígenes de la Biología como ciencia. El impacto de las teorías de evolución y las problemáticas asociadas a su enseñanza y aprendizaje”. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, vol. 12, no. 1, 2015, pp. 66-90. https://www.redalyc.org/pdf/920/92032970011.pdf
Beuchot, Mauricio. “La semiótica. Teorías del signo y el lenguaje en la historia”. México: Fondo de Cultura Económica FCE. 2004 .
Brunet, Michel. « Origine et évolution des hominidés: Toumai, une confirmation éclatante de la prédiction de Darwin ». S. R. Palevol (8) 2009. Abridged English versión.
Burgos, Campo Elias. “La lógica de la investigación científica”. La lámpara de Diógenes, vol. 12, no. 22-23, 2011, pp. 207-236. https://www.redalyc.org/pdf/844/84421585014.pdf
Burgos, Raul, et. al. “Aristóteles, creador de la filosofía de la ciencia y del método científico”. Anales de la Real Academia de Doctores, Vol. 5, no. 2, 2020, pp. 279-295. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7817595
Cadena Monroy, Luis Álvaro. “De los primeros homínidos al Homo Sapiens”. Revista Colombiana de Bioética, vol. 8, no. 2, 2013, pp. 49-63. Universidad El Bosque. Bogotá, Colombia.
Camacho Verdugo, Luis y Morales Paredes, Hernan. “Filosofía de la Educación y pedagogía de la enseñanza en la formación del profesorado. Estudio de caso, percepción del estudiantado”. Revista Educación, vol. 44, no. 1, 2020, pp. 1-30. https://www.redalyc.org/journal/440/44060092006/html/
Carpintero Román, Gabriel “Una teoría anarquista del conocimiento”. Claridades. Revista de Filosofía, vol. 2, 2010, pp. 24-35.
Carvajal Tapia, Aarón Eduardo y Carvajal Rodríguez, Eduardo. “La importancia del rol docente en la enseñanza e investigación”. Revista de Investigacion Psicologica, núm. 21, 2019, pp. 107-114.http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322019000100008&lng=es&tlng=es.
Chacón, Angel. “La génesis del conocimiento: de la sensación a la razón. Educere, vol. 21, no. 69, 2017, pp. 241-251. https://www.redalyc.org/journal/356/35655222002/html/
Cicció, Jose. “La importancia de la química. Concepto de materia según los griegos de la época arcaica” InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, vol. XIV, no. 28, 2013, pp. 167-191. https://www.redalyc.org/pdf/666/66629446009.pdf
Cook, Thomas y Reichardt, Charles. “Métodos cualitativos y cuantitativos”. En A. Guzmán Jorquera. Epistemología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú. 2007.
De Micheli, Alfredo y Iturralde Torres, Pedro. “En torno a la evolución del pensamiento científico”. Arch. Cardiol. Vol. 85, No. 4. 2015. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-99402015000400323
Esquivel, Juan; Carbonelli, Marcos y Irrazabal, Gabriela. “Introducción al conocimiento científico y metodología de la investigación social”. Florencio Varela: Universidad Nacional Arturo Jauretche.
Estrada, Juan. (2009). El hombre, el Universo y la pregunta por Dios. Pensamiento, vol. 65, no. 246, 2009, pp. 593-621.
Falla Ramírez, Uva. Reflexiones sobre la investigación y el trabajo sociales. Tabula Rasa, no. 10, 2009, pp. 309-325. https://www.redalyc.org/pdf/396/39612022011.pdf
Fara, Patricia (2016). “What is science?” A historian's perplexities. Mètode Science Studies Journal, 6. doi: 10.7203/metode.84.3915
Flexner, Abraham. (2020). “La utilidad de los conocimientos inútiles”. Revista de Economía Institucional, Vol. 22, no. 42, 2020, pp. 49-63. https://doi.org/10.18601/01245996.v22n42.03
Flores, Eddymar., Loaiza, Alba & Rojas de Ricardo, Giseemar. “Rol del docente investigador desde su práctica social”. Revista Scientific, vol. 5, no. 15, 2020, pp. 106-128. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.5.106-128
Gershenson, Carlos. (2013). “Pensamiento Científico”. Curso en línea. UNAM. México. https://www.coursera.org/course/ciencia.
Giraldo G., F.L. “La naturaleza humana ante el desarrollo científico y tecnológico”. Trilogía: Ciencia, tecnología y sociedad, no. 4, 2011.
Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos y Baptista Lucio, Pilar. “Metodología de la investigación” (6a. ed.). México D.F.: McGraw- Hill. 2014.
Hernández Solano, Indira Yuridia. “La epistemología y la educación”. Revista de nvestigación de la Universidad Tamaulipeca. Vol. 1, no 1, México. 2014.
Jaffe, Klauss “¿Qué es la ciencia? Una visión evolutiva”. Saarbrücken, Alemania. Editorial Académica Española. 2012.
Mares Manrique, Elizabeth. “La inducción como método de conocimiento de los principios éticos en la Ética nicomáquea de Aristóteles”. Diánoia, vol. 60, no. 75, 2015. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-24502015000200031
Martínez González, Raquel-Amaya. “La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes”. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE). Colección Investigamos No. 5. Ministerio de Educación y Ciencia. Ed. Fareso. España. 2007.
Minayo, Maria Cecília de Souza. “Origen de los argumentos científicos que fundamentan la investigación cualitativa”. Salud colectiva, vol. 13, no. 4, 2017, pp.561-575. https://dx.doi.org/10.18294/sc.2017.942
Morales Hidalgo, Pualina, Bermúdez García, José; García Zacarias, Jean. “El fenómeno del conocimiento como problema en la investigación educativa”. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, vol. 25, 2018. pp. 157-182. https://www.redalyc.org/journal/4418/441855948005/html/
Olarieta Alberdi, Juan Manuel. “La teoría materialista de la evolución”. Nómadas, vol. 33, no. 1, 2012. https://www.redalyc.org/pdf/181/18123129001.pdf
Pérez, Alejandro. “La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino”. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, vol. 13, no.25, 2013, pp. 177-188. https://www.redalyc.org/pdf/1002/100230029010.pdf
Pérez Villamar, Juan José. “El Positivismo y la Investigación Científica”. Revista Empresarial ICE-FEE-UCSG. Vol. 9, no. 3, 2015, pp. 29-34, ed. 35.
Plata, Juan José. “Confianza: el reto para las Ciencias Sociales”. Revista de Derecho (31), 2009, pp. 259-279. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85112614010
Ramos, José et al. “La Pedagogía como Ciencia para el Tratamiento de los Contenidos Generales del Proceso Educativo y la Formación de Valores”. Formación Universitaria, vol. 10, no. 6, 2017, pp. 77-86. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3735/373554030009.pdf
Ramírez, Augusto. “La teoría del conocimiento en investigación científica: Una visión actual”. Anales de la Facultad de Medicina, vol. 70 no. 3, 2009. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832009000300011
Rodríguez, Milagros. “El desarrollo humano integral: aportes desde la tríada matemática- cotidianidad y pedagogía integral”. Revista electrónica praxis investigativa redie Vol. 4, No. 7, 2012, pp. 47-59.
Rodríguez, Evelyn y Quintanilla, Ana. “Relación ser humano-naturaleza: Desarrollo, adaptabilidad y posicionamiento hacia la búsqueda de bienestar subjetivo”. Avances en Investigación Agropecuaria, vol. 23, no. 3, 2019, pp. 7-22. https://www.redalyc.org/journal/837/83762317002/html/
Rodríguez Jiménez, Andrés y Pérez Jacinto, Alipio. “Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento” Revista Escuela de Administración de Negocios, no. 82, 2017, pp. 1-26. https://www.redalyc.org/pdf/206/20652069006.pdf
Saby, Jorge. “El rol del docente-investigador en el marco de la Investigación formativa”. Revista Papeles, vol. 4, no. 8, 2012, pp. 23-30.
Sagredo Baeza, Rafael. “1914: de gran guerra a tragedia de la humanidad. Algunos libros y fuentes 2014”. Historia (Santiago), vol. 47, no. 1, 2014, pp. 189-205. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-71942014000100009
Santibáñez Guerrero, Daniel. “Sobre el surgimiento de la ciencia en Grecia: transmisión y asimilación griega del saber técnico del mundo oriental”. Revista Historias del Orbis Terrarum, vol. 16, 2016, pp. 91-97.
Sarewitz, Daniel “Salvar la ciencia”. Revista de Economía Institucional, vol. 19, no. 37, 2017, pp. 31-65. https://doi.org/10.18601/01245996.v19n37.03
Schmidt H., Ludwig. “Fe, ciencia y bioética”. Revista Latinoamericana de Bioética. Vol. 11, no. 2, 2011, pp. 22-41. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022011000200004&lng=en.
Tintaya Condón, Porfidio. “Ciencia: Construcción de saberes válidos”. Revista de Investigación Psicológica, no. 7, 2012. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322012000100002
Torres, Karla y Lamenta, Paola. “La epistemología y la investigación dentro d ellos sistemas complejos organizacionales actuales”. Orbis Revista Científica Ciencias Humanas, vol. 11, no. 32, 2015, pp. 59-75. https://www.redalyc.org/pdf/709/70945572005.pdf
Vera Lugo, Juan., Jaramillo Marín, Jefferson. “Teoría social, métodos cualitativos y etnografía: el problema de la representación y reflexividad en las ciencias sociales universalistas”. Humanística vol. 64, 2007, pp. 237-255 243. ISSN 0120-48077. Bogotá, Colombia.
Villamar, José. “El positivismo y la investigación científica”. Revista Empresarial, ICE-FEE-UCSG, 2015.
Wallerstein Immanuel. “Abrir las Ciencias Sociales. Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales”. México: Siglo XXI. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sara Concepción Maury Mena, Adolfo Ceballos Vélez, Vanessa Navarro Angarita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.