Vindication of Science applied to Education

Story of a Reunion

Authors

  • Adolfo Ceballos Vélez Corporación Universitaria Americana
  • Sara Concepción Maury Mena Corporación Universitaria Americana
  • Vanessa Navarro Angarita Corporación Universitaria Americana
  • Abril Isabel García Caro Corporación Universitaria Uniamericana

DOI:

https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1100

Keywords:

Social Sciences, Education, Human Evolution, Human History

Abstract

The essay gathers reflections on the historical and social development of two activities inherent to human beings: Science and Education. Science, as a new type of vision about sensible reality which transcends other possible explanations such as the mythological ones or the subjectives ones that derive from common sense, in an ongoing process that has been perfected over the centuries. And Education that, at firts, was a mechanical, instructional or indoctrinal activity (relegated to the abstract terrain of Philosophy); that emerges in the second half of the 20th century, after the debacle of World War II, as a transformative process to achieve a new man for a new world. Therefore, the essay also analyzes the claim of the current ‘Social and Human Sciences’ as tools that allowed the foundation of transformative agreements for the recovery of the lost sense of humanity; a quality that is common to the people of all nations as a social whole. Finally, the paper points out the urgency to research in Education in order to understand and improve aspects of the teaching and learning process; and also as a suitable field for other related sciences such as Psychology and Neurology. The remaining conclusions reaffirm the analysis of the essay on the harmonious integration of knowledge and humanism through Science and Education, as products and reflections of the human condition.

Author Biographies

Adolfo Ceballos Vélez, Corporación Universitaria Americana

Master in Education with emphasis in Cognition. Director of the Language Center and the Bilingual Education Degree Program of the American University Corporation. Research teacher and leader of the Semillero de Investigación Bilingüe of the Faculty of Education Sciences. Teacher of investigative pedagogical practices and English. Author of literary works and educational reflection.

Sara Concepción Maury Mena, Corporación Universitaria Americana

Psicólogo, Especialista en Comunicación Organizacional, Master en Métodos de Investigación en Educación de la Universidad de La Rioja en España, PhD en Ciencias de la Educación. Docente investigadora de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Corporación Universitaria Americana de Barranquilla, Colombia.

Vanessa Navarro Angarita, Corporación Universitaria Americana

Degree in Early Childhood Education. Magister in Education from the Universidad del Norte. PhD in Research, in Humanities, Art and Education from the Castilla de la Mancha University (Spain). Dean of the Faculty of Educational Sciences of the American University Corporation

Abril Isabel García Caro, Corporación Universitaria Uniamericana

Normalista, licenciada en Ciencias de la Educación con Especialidad en Psicopedagogía, Especialista en Procesos pedagógicos, Magíster en Educación con Énfasis en Cognición, Directora de la Licenciatura en Educación Infantil de la Facultad de Ciencias de la Educación Corporación Universitaria Americana, Sede Barranquilla

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Published

2023-10-31

How to Cite

Ceballos Vélez, A., Maury Mena, S. C., Navarro Angarita, V., & García Caro, A. I. (2023). Vindication of Science applied to Education: Story of a Reunion. Disertaciones, 12(2), 117–138. https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1100

Issue

Section

Vol. 12 Núm. 2 (2023): Dossier Filosofía y educación