Writing to Transform

Towards a Trans-hermeneutic Episteme of Language

Authors

  • Rosselys Carolina Rodríguez Universidad de Carabobo - Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.33975/disuq.vol14n2.1481

Keywords:

Situated Knowledge, Meaning Making, Philosophical Writing, Reading, Hermeneutics

Abstract

This paper develops a proposal centered on writing, editing, and reading as acts that shape knowledge. From this premise, it asks: How do these three elements constitute an epistemic unity that transforms both hermeneutical understanding and the conditions of knowledge production? The answer is trans-hermeneutic episteme, a framework that integrates hermeneutics, complex thought, and liberatory ethics in five stages: epistemic positioning, comprehensive openness, integration of knowledge, meaning-making, and transformative projection. In this process, reading, writing, and editing intertwine in a generative circular dynamic, forging a reflective practice that shapes meaning and calls for transformation. From this perspective, the text is recognized as a philosophical artifact that links language, history, and action, opening spaces for the creation of shared realities.

 

Author Biography

Rosselys Carolina Rodríguez, Universidad de Carabobo - Venezuela

Profesora agregada de la Universidad de Carabobo, Venezuela, con un Doctorado en Ciencias Económicas y Sociales y una Maestría en Administración de Empresas, mención Finanzas, además de especialización en docencia universitaria. Ha realizado posdoctorados en Tecnologías Disruptivas e Inteligencia Artificial en Ciencias Empresariales, Sistemas y Corrientes Filosóficas, e Investigación Emergente, en la Universidad Tecnológica del Centro y la Universidad de Carabobo. Actualmente se desempeña como jefa de cátedra de Proyectos de Investigación en la Escuela de Relaciones Industriales, combinando docencia, investigación y desarrollo académico.

References

Alejandro, Audrey. “Writing as Social Practice: From Researchers’ to Readers’ Reflexivity.” Political Anthropological Research on International Social Sciences 5 (2) (2025): 286–317.

Arendt, Hannah. La condición humana. Paidós, 2009.

Barthes, Roland. The Death of the Author. 1977.

Benjamin, Walter. Tesis sobre la filosofía de la historia. Madrid: Editora Nacional Madrid, 2008.

Blanchot, Maurice. El espacio literario. Editora Nacional Madrid, 2002.

Bourdieu, Pierre. The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Columbia: Columbia University Press, 1993.

Carpio Brenes María de los Ángeles. "Escritura y lectura: hecho social, no natural." Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación" 13(3) (2013): 1-23.

Chartier, Roger. The Order of Books: Readers, Authors, and Libraries in Europe Between the Fourteenth and Eighteenth Centuries. Stanford: Stanford University Press, 1994.

Darnton, Robert. “What Is the History of Books?” Daedalus 111 (1982): 65–83.

Dilthey, Wilhelm. Obras completas. Tomo VI: Las ciencias del espíritu. Ediciones Sígueme, 1990.

Dussel, Enrique. Ética de la liberación en la edad de la globalización y de la exclusión. 2.ª ed., Madrid: Trotta, 2009.

Foucault, Michel. The Archaeology of Knowledge and The Discourse on Language, Pantheon Books, 1972.

Gadamer, Hans-Georg. Verdad y método. Editorial Sígueme, 2006.

Greenberg, Susan L. “Editing and the Real: From Postmodern Idealism to New Materialism”. En: A Poetics of Editing, Palgrave Macmillan, Cham, 2018. 143–173.

Heidegger, Martin. Ser y tiempo, Santiago de Chile: Editorial Universitaria, 1997.

Jenkins, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press, 2006.

Ledgerwood, Alison, et al. “Disrupting Racism and Global Exclusion in Academic Publishing: Recommendations and Resources for Authors, Reviewers, and Editors.” Collabra: Psychology 10 (1) (2024): 1–25.

Levinas, Emmanuel. Totalidad e infinito: Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme, 2012.

McGann, Jerome J. The Textual Condition. Princeton: Princeton University Press, 1991.

Merleau-Ponty, Maurice. Lo visible y lo invisible. Seix Barral, 1964.

Mignolo, Walter D. “Prophets Facing Sidewise: The Geopolitics of Knowledge and the Colonial Difference”. En: Social Epistemology 19(1) (2005): 111–127.

Morin, Edgar. “Por una reforma del pensamiento.” UNESCO, 24 mayo 2019; 1.

Morin, Edgar. El método I. La naturaleza de la naturaleza, Cátedra, 1998.

Nicolescu, Basarab. La transdisciplinariedad: Manifiesto. Ediciones du Rocher, 1996.

Ricœur, Paul. Del texto a la acción: Ensayos de hermenéutica II, Siglo XXI Editores, 2002.

“Maturana y Von Foerster - Verdad, Objetividad y Creencia.” YouTube, subido por maspoetry, 15 mayo 2012, www.youtube.com/watch?v=dLL0i54cZE0.

Published

2025-10-24

How to Cite

Rodríguez, R. C. (2025). Writing to Transform: Towards a Trans-hermeneutic Episteme of Language. Disertaciones, 14(2), 27–46. https://doi.org/10.33975/disuq.vol14n2.1481