Philosophical Perspectives in 21st century education

Globalization, Governance and Post-politics

Authors

  • José Arturo Magallanes Payan Universidad Autónoma de Ciudad Juárez - México

DOI:

https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1260

Keywords:

Digital Cultures, Governance, Meritocracy, Postpolitics, Digital Technologies

Abstract

The purpose of this work is to identify and describe the discursive-hegemonic influences on the contemporary educational phenomenon, its synchronies and dissonances. The analysis of this was based on the perspectives that various authors offer on the exercise of philosophy, mainly the one presented by Alain Badiou of Philosophical Suture, this to synthesize the interweaving between science and politics and show how they constitute their organization of subjectivities and practices within the teaching-learning process. These imbrications and how concepts (skills, effectiveness, success), sutures (post-political technocracy) and trends (sociotechnical paradigm and digital culture) are articulated are exposed as a way to explain and describe how they influence current educational logic. Finally, a possible trend is marked that the analysis of these elements offered, an instructive pedagogy, where the successful operation of the information is the determining factor.

Author Biography

José Arturo Magallanes Payan, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez - México

Docente en el Departamento de Humanidades, Lic. En Educación. Docente en Centro de Estudio Chihuahuense de posgrado. Miembro del Sistema Nacional de Investigación del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnología (CONACHCYT). 2013-2014 Estancia posdoctoral en la Universidad Autónoma de Aguascalientes, México. 2010-2012 Doctorado en Ciencias Sociales, con especialidad en Estudios Culturales, en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, México. 2005-2007 Maestría en Filosofía en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, México.

Publicaciones 

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“La folclorización de la violencia: Una articulación retorico-social del consenso cotidiano”. En Cuerpos, subjetividades y (re)configuraciones de género.  En compilación María Eugenia Flores Treviño y Rosa María Gutiérrez García. Colección Discurso(s) en fronteras tomo III. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 2018. ISBN: 978-607-520-287-7.

 

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Published

2023-10-31

How to Cite

Magallanes Payan, J. A. (2023). Philosophical Perspectives in 21st century education: Globalization, Governance and Post-politics. Disertaciones, 12(2), 95–116. https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1260

Issue

Section

Vol. 12 Núm. 2 (2023): Dossier Filosofía y educación