Perception of stress in university teachers who work remotely

Authors

  • Gilberto Manuel Córdova-Cárdenas Instituto Tecnológico de Sonora
  • Alfonso López-Corral Universidad de Sonora
  • Ana Lucia Félix-Rochin Instituto Tecnológico de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.33975/riuq.vol34n2.973

Keywords:

higher education, work stress, long distance education

Abstract

The present study has the objective of knowing the perception of teachers who work remotely in relation to work stress. 119 professors who worked in person and had to migrate to the distance modality were surveyed, the Scale of Occupational Stress for Mexican Doctors by Hernández, Ortega & Reidl (2012) was applied and adapted for the present study. In the findings, the teachers do not consider that they have a good remuneration. 35% are not satisfied with the working conditions, the lack of motivation is low, so they need to implement measures so that they feel motivated to do their work from home. They also consider that you are overworked. Stress is the product of the experiences that are presented to each individual and depends on the resources they have to face these demands that could cause negative consequences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, W. 2012. Estrés laboral en trabajadores desde el enfoque de los sucesos vitales. Revista Cubana de Salud Pública, 38(4): 525-535.

Avargues, M., Borda, M., & López, A. 2010. Condiciones de trabajo, burnout y síntomas de estrés en la universidad: validación de un modelo estructural sobre el efecto mediador de la competencia personal percibida. Psicología Conductual, 18(2): 317-341.

Cárdenas, D. 2015. Influencia de los síntomas físicos sobre el estrés laboral y familiar. DYNA MANAGEMENT, 3(3): [14 p.]-[14 p.].

Cirera, Y., Aparecida, E., Rueda, V., & Ferraz, O. 2012. Impacto de los estresores laborales en los profesionales y en las organizaciones análisis de investigaciones publicadas. Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 15(29): 67-80.

Fundación Estatal para la Prevención de Riesgos Laborales. (2019). Guía para la gestión de la PRL en el ámbito del TELETRABAJO (pp. 1-57). España: Foment del Treball Nacional.

González, G., & Bello, H. 2014. Efecto del estrés laboral en el aprovechamiento académico. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 52(4): 468-473.

Hernández, A., Ortega, R., & Reidl, L. (2012). Validación del instrumento de estrés laboral para médicos mexicanos. En-Claves Del Pensamiento, 6(11), 113-129.

Jiménez, A., & Moyano, E. 2008. Factores laborales de equilibrio entre trabajo y familia: Medios para mejorar la calidad de vida. Universum (Talca), 23(1): 116 a 133.

Martínez, R. 2012. El teletrabajo como tendencia del mercado laboral. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 2(4): 143-156.

Neme, M. 2015. Teletrabajo: Alternativa de beneficio para las MIPYMES y sus empleados. Maestría. Universidad Nacional de Córdoba.

Páez, M., Chávez, M., Apunte, R., & Rosales, R. 2020. El teletrabajo en el distrito metropolitano de Quito (Ecuador): Normativa y características sustanciales. Revista Espacios, 41(17): 7.

Peiró, J. (2014). El estrés laboral: Una perspectiva individual y colectiva. Investigación Administrativa, (88), 30-40.

Posada, E. 2011. La relación trabajo- estrés laboral en los colombianos. Revista CES Salud Pública, 2(1): 66-73.

Rivera, S. 2014. Percepción de la experiencia de colaboradores que trabajan desde casa. Licenciatura. Universidad Rafael Landívar.

Ugalde, S. 2019. Home office y la productividad del empleado. Maestría. Universidad de Salamanca.

Vnoučková, L. 2020. Impacto de COVID-19 en la gestión de recursos humanos. Revista Latinoamericana de Investigación Social, 3(1): 18-21.

Published

2022-08-29

How to Cite

Córdova-Cárdenas, G. M., López-Corral, A., & Félix-Rochin , A. L. (2022). Perception of stress in university teachers who work remotely . Revista De Investigaciones Universidad Del Quindío, 34(2), 228–237. https://doi.org/10.33975/riuq.vol34n2.973

Issue

Section

Original Article