Epistemological foundations in cognitive competences for mathematics learning

Authors

  • Silverio Gerardo Armijo-Mena Instituto Politécnico Nacional
  • Winter Edgar Reyna-Cruz Instituto Politécnico Nacional

DOI:

https://doi.org/10.33975/riuq.vol34n2.1045

Keywords:

Competence, reasoning, cognition, learning, algorithm

Abstract

In Latin America, most students of different educational levels have difficulties learning mathematics. One of the strategies proposed in this situation is the adaptation of the Tuning program, in which the capacities of the Latin American student to learn mathematics are delimited. Derived from the analysis and reflection of these competences, the authors of this work presents a mathematical expression, represented as a function, to answer the question, how much reasoning ability is the minimum necessary for the student to learn mathematics? For this, the theoretical and epistemological foundations that give support to this expression are presented. The conclusions indicate the benefits of the proposal of this work in the context of the difficulties that various students present in learning mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, I. & Fisbein, M. (1980). Understanding attitudes abd predicting social behavior. USA, Englewood Cliffs, New Jersey. Prentice Hall

Armijo, S., G. (2014). Aprendizaje de la Estadística en adultos mayores. (Tesis inédita de doctorado). Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, CINVESTAV-IPN. México

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M., M., Siufi, G. & Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina, Informe Final – Proyecto Tuning América Latina 2004 – 2007. España: Bilbao.

Bravo, L., Milicic, N., Cuadro, A., Mejía, L. & Eslava, J. (2009). Trastornos del aprendizaje: investigaciones psicológicas y psicopedagógicas en diversos países de sud américa. Ciencias Psicológicas, 3(2), 203-218.

Descartes, R. (1984). Discurso del método. Madrid, España: SARPE.

Díaz-Barriga, Frida (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. México: McCraw-Hill.

Diccionario Real Academia Española (2019). https://dle.rae.es/?id=Ds2L5b7 06-06-19 12:30 Hrs.

Dubinsky, E. (1994). A Theory and Practice of Learning College Mathematics. In A. Schoenfel (Ed.), Advanced mathematical thinking and problem solving (pp.221-247). Hillsdale, NJ: Earlbaum.

Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior.Reading, M. A. Addison-Wesley.

González, F. E. (2018). Historia de la Educación Matemática en Latinoamérica: 10 claves para su comprensión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 52, 279-305.

González, J. & Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Bilbao: Sócrates.

González, J. Wagenaar, J. & Beneitone, P. (2004). Tuning-américa latina: un proyecto de las universidades. Revista Iberoamericana de Educación, 35, 151-164

Guba, E. & Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C. Denman y J. Haro (comps.), Por los rincones; antología de métodos cualitativos en la investigación social (113 – 148). México: El colegio de Sonora, Hermosillo. https://www.uncg.edu/hdf/facultystaff/Tudge/Guba%20&%20Lincoln%201994.pdf

Kant, I. (2003). Critica de la razón pura. Argentina, Buenos Aires. Losada

Kahneman, D.; Slovic, P. & Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. New York: Cambridge University Press.

Kerlinger, F. & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales (4ª edición). México: Mc GrawHill/Interamericana.

Kilpatrick, J., Rico, L. & Gómez, P. (1998). Educación Matemática. Errores y dificultades de los estudiantes. Resolución de problemas. Evaluación. Historia. Bogotá: Grupo Editorial Iberoamérica.

Martínez, M., M. (2008). Epistemología y metodología cuantitativa en las ciencias sociales. México: Trillas.

INEE (2013). México en PISA 2012. 1ª edición, México: INEE.

INEE (2016). México en PISA 2016. México, INEE.

INEE (2018). Planea Resultados Nacionales 2017. Educación Media Superior. México

INEE (2019). Panorama Educativo de México 2018. Indicadores del Sistema Educativo Nacional Educación básica y media superior. México

Moreno, O., T. (2009). Competencias en educación superior: un alto en el camino para revisar la ruta del viaje. Perfiles Educativos Vol. XXXI, Número 124,2009, ISSUE-UNAM.

Perrenoud, P. (1997). Construir competencias desde la escuela. Comunicaciones y ediciones Noroeste Ltda. Santiago de Chile, Chile.

Piaget, J (1977). El desarrollo del pensamiento: Equilibrio de estructuras cognitivas. (Trans A. Rosin). Vikingo.

Piaget, J. (1979). Tratado de lógica y conocimiento científico; Volumen III Epistemología de la matemática. Paidos, Buenos Aires, Argentina.

Piaget, J. & Inhelder., B. (2007). Psicología del Niño. Madrid, España: Ediciones Morata.

Planea (2017). Informe de resultados Planea 2017 El aprendizaje de los alumnos de tercero de secundaria en México. México. INEE

Reyes, R., L. (2007). La teoría de la acción razonada: Implicaciones para el estudio de las actitudes. Investigación Educativa, 7, 66-77. http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1320437914_40.pdf); 31-mar-2015; 10:03 Hrs.

Ruiz, I., M. (2012). Enseñar en términos de competencias. México: Trillas.

Rusell, B. (1992). El conocimiento humano.España, Barcelona. Planeta-De Agostini.

Sanabria, J.,R. (1995). Lógica. México: Porrúa.

Smith, A., S., Charles, I., R., Dossey, A., J. Keedy, L, M. & Bittinger, L., M. (1998). Álgebra, Trigonometría y Geometría Analítica. México: Addison Wesley.

Sulbarán, D. (2009). Medición de actitudes. Universidad Central de Venezuela Facultad de Humanidades y Educación Escuela de Psicología Departamento de Metodología Cátedra de Psicología Experimental, Caracas, Venezuela.

Vega, R & De Armas, R. (2009). Tuning-América Latina y su compatibilidad con el modelo curricular cubano. Reencuentro, 54, 73-82.

Weinert, F., E. (1999). Concepts of Competence,Munich, Max Planck Institute fir Psichological research.

Published

2022-10-12

How to Cite

Armijo-Mena, S. G., & Reyna-Cruz, W. E. (2022). Epistemological foundations in cognitive competences for mathematics learning. Revista De Investigaciones Universidad Del Quindío, 34(2), 309–326. https://doi.org/10.33975/riuq.vol34n2.1045

Issue

Section

Original Article